Om föreningen

Bostadsrättsföreningen Plutos Måne äger ett fyravåningshus med tolv bostadsrättslägenheter och en lokal för uthyrning. Till fastigheten hör också en mindre trädgård.

Fastigheten
I hörnet av Kattgränd och Bastugatan ligger fastigheten Kattrumpan 23, som ägs av Brf Plutos Måne. Kattkvartern på Mariaberget tillhör de äldsta på Södermalm och är belagda sedan 1649. På fastigheten finns ett bostadshus i fyra våningar uppfört 1950-1951, i tidstypisk stil efter ritningar av arkitekten Hans Cederstrand. Ursprungligen användes delar av huset som kontor av en av stadens kända kryddhandlare.

Föreningen
Huset köptes år 1983 av Brf Plutos Måne (org. nr 716417-7664). Det är en äkta förening. Föreningen har tolv lägenheter med bostadsrätt och en lokal med hyresrätt. Föreningen äger hela fastigheten, även marken.

Ekonomi
Årsredovisning 2022. Avgiften betalas månadsvis i förskott. Planerad avgiftshöjning med minst 5 % per år 2022-2025 för att öka amorteringarna på föreningens lån samt avsätta medel i en intern fond för yttre underhåll.

Löpande förvaltning
Huvuddelen av den löpande förvaltningen sköts av föreningens medlemmar. Trappstädning sköts på entreprenad. En dag per året hjälps föreningens medlemmar åt med trädgårdsarbete, bättringsmålning, storstädning mm.

Bredband och kabel-tv
Föreningen har avtal med Comhem för kabel-tv.

Juridisk person
Föreningen godkänner inte juridisk person som medlem i föreningen.

Avgift för överlåtelse och pant
Köparen betalar överlåtelseavgift som är 2,5% av aktuellt prisbasbeloppen. Pantsättningsavgiften är  är 1,0% av prisbasbeloppet.

Gemensamma utrymmen och garage
Takaltan, gemensamhetslokal, förråd för cyklar mm, mindre snickarbod, tvättstuga med torkrum och mangelrum och mindre trädgård. Föreningen har inga garageplatser.

Hiss
Hiss finns.

Förråd
Alla lägenheter har vindsförråd och mindre källarförråd.

Renoveringar
Föreningens renoveringar under senare år framgår av föreningens årsredovisning. Den senaste mer omfattande insatsen var stambyte år 2018. Underhållsplan finns. 2023 sker en renovering för vattenskada, i tak och fasad och vissa av lägenheterna.
Renoveringar och ombyggnationer i lägenheter ska godkännas av föreningens styrelse, om det handlar om  större insatser än ytskiktsrenoveringar. Vid ansökan om godkännande behöver man inkomma med exempelvis certifiering för de hantverkare man planerar anlita, skisser på ombyggnationen, eventuell bekräftad bygglovsansökan etc.

Om du vill ha kontakt med föreningen går det bra att kontakta ordförande
Susanne Barenius, e-post susanne@barenius.se

Stadgar